در پاسخ به فضا‌سازی‌های اخیر؛

صدایی که برای میراث نیست/ اسکان نیوز برای نخستین‌بار اسناد توافقات قانونی خانه «پوستی‌زاده» را منتشر می‌کند

صدایی که برای میراث نیست/ اسکان نیوز برای نخستین‌بار اسناد توافقات قانونی خانه «پوستی‌زاده» را منتشر می‌کند
خانه «پوستی زاده» در حالی قرار است با توافق در شورای تأمین استان از سال 96 از سوی شهرداری همدان برای احداث موزه خصوصی در اختیار یک مجموعه‌دار قرار گیرد که رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان 20 مرداد 98 از تبدیل این خانه به اقامتگاه بوم‌گردی خبرداد این در حالی است فردی که خود را فعال میراث فرهنگی می‌نامند 23 مرداد با انتشار یادداشتی مسولان استانداری، شهرداری، میراث فرهنگی و سه رسانه خوشنام در حوزه میراث فرهنگی(اسکان نیوز، تسنیم و هفته نامه الوند) را برای حمایت از نگهداری آثار تاریخی در شهر همدان زیر سوال برد!
پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
ساعت ۲۳:۲۸
کد مطلب: ۲۲۰۵۸
Share
اسکان نيوز: مریم اطیابی- در حالی «پویش فرهیختگان برای موزه‌شدن بخشی از تاریخ هنر ایران در همدان» در همدان با هدف حمایت از تشکیل موزه خصوصی در «خانه پوستی‌زاده» با حضور چهره‌های شاخص فرهنگی- هنری بوجود آمده است که تلاش‌هایی برای تبدیل این خانه به اقامتگاه بوم‌گردی از سوی برخی مسوولان شهری شکل گرفته است. حال فردی با ادعای فعال میراث فرهنگی اقدام به انتشار مطلبی با عنوان« مسئولان به دام عتیقه‌بازها نیفتند» کرده است و با ادعای آن که با احداث موزه بزرگ منطقه‌ای غرب کشور درست مقابل خانه تاریخی پوستی‌زاده در صورت تحویل خانه به مجموعه‌دار شخصی، بیم آن می‌رود این منطقه به محل تجارت غیرقانونی اشیای تاریخی تبدیل شود، اظهار کرده که رسانه‌هایی هم که تریبون در اختیار مجموعه دار مصر بر گرفتن خانه پوستی‌زاده قرار داده‌اند باید مشخص کنند چرا سنگ این جریان را به سینه می‌‌کوبند و منافع‌شان در چیست؟
 
نگارنده گزارش «تعلل شهرداری همدان برای واگذاری خانه «پوستی زاده» به موزه خصوصی/ سرنوشت نامعلوم اشیا یک مجموعه‌دار همدانی»ضمن آن که اعلام می‌دارد سه رسانه اسکان نيوز، تسنیم، هفته نامه‌الوند و شخص مجموعه‌دار و نویسندگان گزارش در این رسانه‌ها حق اعاده شرف و حیثیت‌شان در مراجع ذی ربط قضایی محفوظ است به ذکر چند نکته و انتشار اسناد در اختیار بسنده می‌کند.

1.طبق قوانین و مقررات شهر و شهرداری « در مورد موزه‌ها و خانه‌های فرهنگی و زندان با تصویب انجمن شهر، شهرداری می‌تواند از اراضی و ابنیه متعلق به خود با حفظ مالکیت به رایگان و یا با شرایط معین به منظور ساختمان و استفاده به اختیار موسسات مربوط بگذارد.» یادآوری این نکته ضروری است که در تمامی مکاتبات بر این موضوع صحه گذاشته شده که این موزه مشارکتی و با شرطها و شروطها قابل گشایش بوده و مالک صرفا برای تأکید بر این موضوع اعلام داشته که چرا تکلیفش را پس از چندین سال مشخص نمی‌کنند و حاضر است حتی اگر بسترش فراهم است ملک را تهاتر یا خریداری کند. آیا قرار است عموم مردم از قوانین املاک عمومی یا دولتی مطلع باشند؟ یا شهرداری و استانداری و مراکز دولتی با هر پیشنهادی حاضر به فروش اموالی هستند که دارای مراحل حقوقی و قانونی است؟ یعنی این نهادها برای یک مجموعه دار پا را از قانون فراتر می نهند؟

همجنین آیا نگارنده یادداشت خبر دارد که واگذاری ملک به جهت ویترینی کردن اشیا مجموعه دار مذکور از ابتدا به پیشنهاد مسوولان شهر همدان بوده است؟ رضا غلامی خجسته رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی وقت شورای شهر همدان خود در تاریخ 18 ابان 95 و در گفت وگو با ایرنا با اعلام می‌کند:«این دوستدار اشیاء با ارزش قرار بود به پبشنهاد مسوولان اصفهان مبنی بر ایجاد موزه اشیاء تاریخی و ارزشمند به این شهر نقل مكان كند و به موقع توانستیم او را شناسایی و درخواست كنیم آثاری كه با هزینه‌های شخصی از نقاط مختلف دنیا جمع آوری كرده را با ایجاد موزه عتیقه در شهر همدان حفظ كند. براساس تصمیم گیری صورت گرفته فرهنگسرای جنب مسجد مرحوم آیت الله آخوند همدانی به این موزه عتیقه تبدیل خواهد شد كه به لحاظ امنیتی به كلانتری محل نزدیك است ضمن اینكه به تپه تاریخی هگمتانه نیز همجوار است.»این موضوع در صورت جلسه 22 آبان 95 شورای شهر همدان و سایر مکاتبات شهرداری و استانداری هم تأکید شده است.
 
2.ادعا شده که سرانه کاربری فرهنگسرا و محیط‌های فرهنگی شهر همدان کم است.می‌توانید توضیح دهید از کی تا کنون، وقتی قرار است کارکرد موزه‌ای برای مکانی فراهم شود؛ این محیط جزو محیط‌های فرهنگی به شمار نمی‌رود؟ از سویی وقتی طبق توافق‌نامه اعلام شده بهره‌بردار پس از هماهنگی با شهرداری مجاز است نسبت به ایجاد مراسم، همایش پژوهشی، تودیع و معارفه برای برگزاری کلاسهای هنری چون نقاشی، خط، موسیقی، حکاکی فلزی،چوب، منبت و چاپ کتب مربوط به آثار و ... با رعایت شئونات و قوانین مقررات اقدام کند. حال پرسش اینجاست دقیقا در فرهنگسرا چه کارهای دیگری انجام می‌شود که در این محیط و با این شروط امکان‌پذیر نیست؟
 
3. ادعا شده مجموعه‌دار دارای تعدادی اشیا غیر مجاز است؟ آیا مطلع هستید که اشیایی را که نام می‌برید بیش از 300 اثر نیست که آنها هم از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان مرجع اموال تاریخی- فرهنگی شناسنامه‌دار شده‌اند و برخی دیگر هم در شرف شناسنامه‌دار شدن هستند؟ باقی 4000 شی این مجموعه‌دار هم کلا مجازند؟ از سویی وقتی قرار باشد این موزه شکل بگیرد کلیه این آثار ثبت و ضبط و شناسنامه‌دار می‌شوند و خروج آنها از کشور ممنوع است و متعلق به موزه است.آیا ایجاد یک موزه خصوصی و در معرض دید عموم قرار دادن این آثار خوب است یا ماندن در پستو یا تخریب و دزدی و احتمال خروج آنها از کشور؟ از سویی بنا به ادعای مجموعه‌دار او هرگز اشیا و آثار را نفروخته مگر در مواردی که نسخ خطی یا تارها را تبدیل به احسنت کرده است. آثار زیادی را هم که در کشورهای دیگر و در اختیار غیرایرانیان بوده خریداری کرده و به خاک وطن بازگردانده است.
 
4. ادعا شده بود که این مجموعه‌دار مجوز ندارد و مجوز پیشین او تمدید نشده است. این در حالی است که مجوزها هر یکسال یکبار تمدید می‌شود و آخرین مجوز دریافتی متعلق به 10 بهمن 97 است و دست کم تا 10 بهمن 98 اعتبار دارد.
 
5.همچنین در استدلال مطرح شده آمده است که با احداث موزه بزرگ منطقه‌ای غرب کشور درست مقابل خانه تاریخی پوستی‌زاده در صورت تحویل خانه به مجموعه‌دار شخصی، بیم آن می‌رود این منطقه به محل تجارت غیرقانونی اشیای تاریخی تبدیل شود. حال پرسش آن است اکنون موزه «مقدم» یا موزه «ملک» که در نزدیکی موزه ملی ایران فعالیت دارند و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی نیستند با هدف تجارت غیرقانونی اشیا تاریخی شکل گرفته‌اند؟! یا اگر مجموعه داری در خیابان «سرهنگ سخایی» واقع در محدوده «سی تیر» و خیابان «امام خمینی» تهران موزه خصوصی احداث کند به دلیل همجواری با سایر موزه‌ها بویژه موزه ملی کشور محل تجارت کل اشیای تاریخی خاورمیانه و ایران و... می‌شود؟!
 
6. خبرگزاری «تسنیم» یکی از خوشنام‌ترین خبرگزاری‌ها در حوزه میراث فرهنگی است. و پیگیری‌های خبرنگار آن در دوره‌ای منتج به تشکیل فراکسیون صنایع دستی در مجلس شد. اسکان نيوز هم یکی از پایگاه‌های معتبر خبری است و همیشه در حوزه‌های ذی ربط پیگیر تخلفات بوده است. نگارنده هم که با سابقه 14 ساله یکی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران منتقد حوزه میراث فرهنگی بوده و هست و همواره تلاشش بر این بوده تا از میراث فرهنگی مملکت حمایت و حفاظت کند. هفته نامه الوند هم در استان همدان یکی از شناخته شده‌ترین رسانه‌ها است. حال پرسش اینجا است چگونه امکان دارد اصحاب رسانه شناخته شده در حوزه فرهنگ، آبرو و شرف خود را به سخره گرفته و به زعم شما از یک به اصطلاح فرد مسأله داری حمایت کنند؟آیا این اصحاب رسانه بدون دیدن مدارک متقن یا صحبت با افراد ذی صلاح در میراث فرهنگی همدان و کشور دست به نگارش گزارش می‌زنند؟ گفته شده بود منافعشان در چیست؟ برای خیلی‌ها در بازار سود و سودا قابل درک نیست که چرا اصحاب رسانه میراث فرهنگی اهل سود و سودا نیستند؟ شما نخستین فرد نیستید آخرین آن هم نخواهید بود؟ بهتر است از آنهایی پرسش کنید که برای جیب این مجموعه‌دار که خواهان ایجاد یک موزه برای مردم هم استانی خود است کیسه دوخته‌اند و برای تحت فشار قرار دادنش هر مسیر غیر اخلاقی و هر تهمتی را مجاز می‌دانند و گرنه تکلیف اصحاب رسانه میراث فرهنگی سال‌ها است که مشخص است.
 
در یادداشت گفته شده بود باید به سازمان بازرسی پاسخگو بود، ضمن استقبال و انتشار برخی از این اسناد در صورت نیاز باقی اسناد به مراجع ذی صلاح تحویل داده خواهد شد.
 
7. از سویی در یادداشت تأکید شده بود استانداری، میراث فرهنگی و شهرداری و اصحاب رسانه پاسخگو باشند، حال پرسش اینجا است آیا تمامی این سازمان‌ها و ارگان‌ها و نهادها و رسانه‌ها نامبرده حیثیت کاری خود را به بازی گرفته‌اند و فاقد اشراف به حوزه کاری خود هستند؟ آیا شورای تأمین استان که وظایف خطیر استان برعهده‌اش است قوه تشخیص یک فرد مسأله دار را ندارد؟ آیا مسوولان میراث فرهنگی استان همدان حاضرند اعتبار خود را فدای چنین شخصی کنند و فرق بین افراد دیگر از مجموعه دار را تشخیص نمی‌دهند؟ آیا امام جمعه محترم پیشین همدان و نماینده مجلس خبرگان حاضر است به دیدن آثاری برود که مالک آنها مسأله‌دار است؟ آیا «پویش فرهیختگان برای موزه‌شدن بخشی از تاریخ هنر ایران در همدان» که با امضای بیش از260 نفر هنرمند، باستان‌شناس، موزه دار، دانشگاهی، مجموعه‌دار و اصحاب رسانه راه‌اندازی شده قوه تشخیص نداشته است؟ یا بالعکس در تلاش بوده با راه‌اندازی موزه‌ای که آثار آن به موزه و مردم شهر همدان هبه می‌شود از یک حرکت فرهنگی حمایت کند؟

8. و یک پرسش جدی آیا تبدیل یک خانه تاریخی با توجه به آثار شاخص مجموعه دار، به موزه ای برای عموم مردم شهر و کشور و تداوم فعالیت فرهنگی- هنری، یک حرکت فرهنگی است یا تبدیل همان مکان به یک اقامتگاه بوم گردی؟ و البته یک درخواست جدی، اگر فعالان فرهنگی خواهان ایجاد موزه خصوصی برای شهر مهمی همچون همدان هستند در عین حال این درخواست را از مسولان استان، شهرداری،میراث فرهنگی هم دارند تا نظارت کافی و وافی بر کلیه فعالیت های موزه مذکور داشته باشند تا هرگونه دلنگرانی برطرف شود.
 




























  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط “اسکان نیوز” در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.